Khamis, 24 Januari 2013

Barang Wajib

Apa Barang Wajib yang sudah ada dalam simpanan anda? Perlu di ingat... bila kita menceburi dunia hanyir, kita mempertaruhkan nasib, membelanjakan banyak wang, menghabiskan banyak masa malah mempertaruhkan nyawa bila kita menyertai setiap kali trip. Ada orang lain dan tidak sama pendapat, berfikir tak sama...atau dengan kata lain, tidur sama bantal tapi mimpi lain-lain. Begitulah juga dengan maksud yang ingin admin sampaikan. Ada sesetengah orang berpendapat, buat apa buang duit dengan membeli 'Life Jacket' kalau pandai berenang. Perlu di ingat..orang yang pandai berenang pun boleh mati lemas kalau mengalami kekejangan otot semasa berenang. Sekiranya berlaku kejadian bot karam di tengah tasik, lombong atau laut. Apa yang lebih penting, apa yang akan kita fikirkan. Adakah kita cuba untuk selamatkan kelengkapan memancing dahulu atau nyawa sendiri. Kalau pandai berenang sekalipun, mampukah kita berenang untuk tempoh masa yang lama sebelum diselamatkan. Sepatutnya, sebelum kita menceburi dunia hanyir ni, kita perlu tahu bahawa, aktiviti memancing sama ada sekadar hobi masa lapang, punca rezeki, minat atau sebab ikut kawan memerlukan belanja yang agak besar. Tidak rugi kalau kita keluarkan belanja yang lebih untuk keselesaan dan persediaan bila ada kecemasan. Malang tidak berbau...di mana-mana boleh berlaku. (admin doakan agar di jauhkan dari semua tu..)

Apa yang admin buat, admin setkan dulu apa yang perlu dan akan admin beli, kira budget dan kaji keperluan dan kegunaan barang tersebut. Bila dah ada budget baru beli. Admin tidak akan buat pembelian serentak semasa nak ikut trip. Apa-apa pun terpulang pada anda semua untuk buat pertimbangan. Tiada sebarang paksaan. Admin harap tidak ada berita yang menyedihkan menimpa para pemancing. Kita dalam satu komuniti dah macam bersaudara. Itulah kenyataan dan kesan positif daripada dunia hanyir.

Berikut adalah serba sedikit barang wajib yang admin dah ada, dan masih ada dalam perancang untuk tambah barang lain pula..apa yang kita nak buat perlu ada perancangan dan kaji keperluan kegunaan barang tu pada kita..kalau tak perlu..tak payah beli..daripada membazir, baik bagi 'Bini' buat belanja dapur..

 Life Jacket yang dah lama admin idamkan, akhirnya.....




Benda ni faham-faham sendiri lah apa gunanya ok..


Yang ni..adalah barang tambahan, masa search internet ada terbaca kegunaannya. Ingat...barang ni hanya barang tambahan je, tak ada kesan pun pada hasil memancing. Kalau nak tau apa gunanya, sila search google fungsi 'Barometer'.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan